Flexibel i alla körsituationer

I januari genomförde Universal Transport en vagnstransport från hamnen i Bückeburg till centrum av Minden med två fordonskombinationer. Trots detta var sträckan bara 20 kilometer lång, "på sista sträckan" fick den 40 ton tunga lasten lastas om på ett annat transportmedel. Detta berodde på två hinder på vägen: det ena var en bro vars vertikala frigång endast lät Universal Transports speciella Kesselbrücke höglast semitrailer passera, lågbädds semitrailer. Så mitt i staden Minden lyfte två mobilkranar vagnen från en 41 meter lång Kesselbrücke och överförde den till en 31 meter lång låglastare, vilket gjorde att den kunde ta sig de sista metrarna för att nå sin destination.

Omlastning i Minden var inte den enda gången en vagn tillverkad i Indien och avsedd för den indiska marknaden var tvungen att byta transportsätt under sin långa tur och retur. Först anlände vagnen sjövägen till hamnen i Antwerpen i Belgien, där den lastades på ett fartyg på inre vattenvägar, och sedan i Bückenburg på ett vägtransportmedel. Det finns en speciell klimatkammare i Minden, där vagnen inspekteras noggrant och sedan återlämnas i februari.

Tack vare sin flexibilitet och fordonsflotta kunde Universal Transport även möta denna utmaning. StB Verkehrstechnik ansvarade för trafikledningsåtgärderna, som bland annat fick organisera en stoppzon längs sträckan och blockera korsningen för omlastning.